Det är dags att kavla upp ärmarna
Det finns inget officiellt lanseringsdatum för när ett av världens största e-handelsföretag – Amazon – öppnar portarna på svensk domän, det är däremot nu officiellt att det som många spekulerat om i ett par år blir sanning.
Det finns många och goda skäl för svenska e-handlare att kavla upp ärmarna inför att detta sker. Amazon är gigantiska, vet precis hur man tar sig in på en marknad och kan dominera marknaden på kort tid. I och med att svenskar redan i dag uppskattas stå för cirka en miljard av Amazons årsomsättning är många redan vana vid handelsplatsen, samt att lansera under rådande pandemi där e-handeln överlag har växt är en smart strategi. Vår gissning är att det kommer att ske inför årets Black Friday (27 november). Uppdatering 28/10: Vi hade fel! Amazon.se har lanserats i dag.
Black Friday är den dag på året som e-handeln exploderar som mest. Många förbereder sig flera månader innan med kampanjer, produktval, nyhetsbrevsutskick, landningssidor och ökad prestanda för att klara av trycket under dagen. Men hur blir det i år om de flesta i stället kommer rikta fokuset till Amazon.se?
Det är dock viktigt att inte bara se en enorm utmaning att möta. Många småföretagare kan absolut dra nytta av plattformen genom att låta sitt sortiment säljas genom Amazon. Till exempel kan man lägga sina bästsäljande SKU’s på plattformen medan du har dina andra varianter på din egna webbplats.
Hur ni gör en bra Black Friday 2020
Se till att förbereda er redan nu. Det må kännas som att Black Friday är långt bort men i ert dagliga arbete finns det oftast inte lika mycket tidsutrymme som man hoppas på. Nedan kommer några punkter ni behöver börja göra redan nu;
Ta vara på de kunder ni redan har
– skicka ut påminnelser om Black Friday
– skicka ut rabattkoder
– skapa landningssidor för de produkter ni vill sälja ut
– förbered en design som skriker Black Friday
– se till att er webbplats snabbt kan ställas om till Cyber Monday
– se till att ni har allting förberett för en lyckad switch vid midnatt den 27e
Läs även Så lyckas ni med Black Friday 2020
Vi har varit med och mångdubblat e-handlares omsättning på Black Friday jämfört med tidigare år och har en stor kunskap och insikt inom köpbeteenden på just Black Friday.
Kontakta oss om ni vill ha hjälp med att planera en lyckad Black Friday.
Hur ni kan konkurrera med Amazon
Ni måste investera i er e-handel. Era konkurrenter gör det hela tiden och med Amazons intåg har ni inte längre så många valmöjligheter.
– Se över hur webbplatsen ser ut, hur den fungerar i mobiltelefoner och mobila webbläsare, se över er UX (user experience), design och andra konverteringsåtgärder.
– Marknadsför er på rätt kanaler för er målgrupp och våga satsa ordentligt.
– Se över ert produktsortiment och försök hålla er nischade.
– Satsa på en fantastisk kundsupport och håll snabba leveranser
Kontakta oss om ni vill ha vår hjälp med att accelerera inför den nära framtiden.