Vikten av bra produkt- och kategoribeskrivningar
Att ha bra, informativa och tydliga texter i sin e-handel kommer ta er långt. Detta av två stora skäl; era besökares väg från intresse till köp, samt för sökmotoroptimering. Det vill säga Googles ranking av era sidor.
En bra produktbeskrivning hjälper besökaren få svar på sina eventuella funderingar, vilket leder till större chans för konvertering.
Kategoribeskrivningar
Varje kategori bör ha en egen (unik) beskrivning – eller “kategoribeskrivning”.
Till exempel om vi säljer stekpannor och har en underkategori som heter Gjutjärnspannor vill vi på den här sidan förklara fördelarna med en gjutjärnspanna jämfört med en i rostfritt stål när entrecóten ska tillagas.
Håll gärna beskrivningen till mellan 400-500 ord och dela upp den snyggt med underrubriker och styckesindelning. Blir det för mycket text kan man till exempel lägga första delen av beskrivningen ovanför produkterna och resten längst ner, under produkterna.
Använd gärna interna länkar i era beskrivningar – på ett naturligt sätt så att kunden enkelt kan hoppa mellan de olika underkategorierna men även för Googles sökrobotar att spåra.
Produktbeskrivningar
Använd unika texter
Jag har sett många e-handlare som kopierar in produktbeskrivningen från sin leverantör direkt in på webbplatsen. Problemet med detta är att dina konkurrenter som säljer samma produkter kanske gör samma sak vilket landar i att ni har samma innehåll på stora delar av era webbplatser. Detta kan i värsta fall “förvirra” Googles robotar vilken då kan leda till att ni blir straffade – och därmed försvinner från sökresultaten.
Det är väldigt viktigt att ha unika produkttexter så se till att gå igenom dessa och skriv om texterna om ni vet med er att det mest är klipp- och klistra.
Försök att hålla huvudsakliga produktbeskrivningen enkel och lättförståelig. En bra lösning för att kunna få med mer teknisk data och specifikationer är att lägga detta under en egen flik eller längre ner på produktsidan.
Lättförståelig och formaterad text
Produkttexten ska vara skriven på ett lättläst vis som snabbt talar om för besökaren vad som gör produkten så bra. Texter bör vara rätt formaterade, ha styckesindelningar och underrubriker.
Använd USP*:ar på alla produkter
Ni vill enkelt förklara för besökaren varför man ska handla produkten hos just er. Exempelvis kan ni lyfta upp att ni erbjuder fri frakt och fria retur, öppet köp i 30 dagar och eventuella certifieringar – till exempel Trygg E-handel. (*Unique Selling Points)
Hjälpmedel för komplicerade beskrivningar
Säljer ni produkter som gemene man kanske inte ha full koll på? Finns det varianter på era produkter som helst skulle behöva en liten förklarande text? Lägg till en hjälp-ikon bredvid varianterna som öppnar en ruta som förklarar skillnaden på valen för besökaren. Ni vill inte tappa en potentiell kund bara för att den inte förstår vad han ska välja.
Vi är experter på att öka försäljning online.
Kontakta oss om ni vill ha hjälp med att implementera ovanstående tips, eller om ni vill ha en analys riktad till just er webbutik.