…och få fler besökare.
Säljer ni på nätet? Ja, det är klart ni gör. Oavsett om ni driver en e-handel eller har en vanlig webbplats för ert företag så är syftet att öka er försäljning.
Ni kan ha världens bästa tjänst eller produkt, till världens bästa pris och med världens bästa service – men vad hjälper det om ingen hittar er?
I dag använder era kunder till allra del största internet för att hitta nya produkter och tjänster och då gäller det att synas.
Nedan följer några punkter om hur ni kan öka er digitala närvaro.
1. Synlighet – Det enkla steget
Se till att finnas på de sociala medier era presumtiva kunder finns på. Det är gratis och går snabbt.
Ta fram en strategi om hur ni har tänkt att närvara på dessa medier; ska ni lägga ut inlägg? interagera med era kunder eller bara finnas med en kontaktyta?
Oavsett om ni tänker vara aktiva är det viktigt att ni registerar konton på till exempel Facebook, Instagram och LinkedIn – så att ingen annan gör det med ert namn.
Logga även in på Google och följ de enkla stegen för att sätta upp Google My Business. Detta gör att när någon söker på ert namn kommer ert företag upp med information i högerspalten i Googles sökresultat. Detta ökar förtroende för kunden samt ger de ett sätt att snabbt kunna kontakta er.
Google My Business
2. Organisk Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering (SEO) kräver mer av er men ger också tillbaka enormt mycket. Att finnas med på förstasidan av Googles sökresultat på de sökord och fraser era kunder söker på kommer att öka era besökare enormt mycket. Tänk på att göra en sökordsanalys innan ni börjar med ert SEO-arbete så ni träffar rätt.
3. Annonsering på sociala medier och Google Ads
Att annonsera är mycket viktigt eftersom era konkurrenter gör det. Ni ser säkert era konkurrenter dyka upp på annonsplatser eller som “Sponsrad” på Facebook, Instagram och LinkedIn. De ligger säkert också högst upp i annonsdelen i Googles sökresultat (Google Ads). Det är inte särskilt svårt att annonsera, men desto svårare att göra det rätt; för rätt budget, för rätt målgrupp och på rätt sökord. Annonserar ni inte i dag bör ni börja nu. Ta reda på er målgrupp, deras demografi, geografi och intressen och skapa attraktiva annonser så kommer era besökare att öka markant.
4. Retargeting – påminn era besökare
Även om ni inte känner igen ordet så har ni i alla fall garanterat fått uppleva det. Retargeting handlar om att annonsera för de besökare ni redan haft. Ni har säkert varit inne på en e-handel och kollat på en produkt för att sedan lämna e-handeln. När ni sedan loggar in på Instagram ser ni samma produkt dyka upp och ni undrar hur det går till. Vi vet hur och det fungerar för både sociala medier och Google Ads.
Vi som e-handelskonsulter är experter på hur allt ovan fungerar och vet hur man optimerar det för bäst avkastning av pengarna ni investerar i marknadsföringen (ROI). Kontakta oss för att komma i gång!
Vi på andEverywhere hjälper er att träffa rätt med er digitala marknadsföring.
Kontakta oss om ni behöver hjälp med att öka er försäljning online.