År 2021 kommer e-handeln åter slå rekord och ni som e-handlare får ännu större konkurrens.
Vi har en pandemi som får fler att handla från nätet, vi har Amazons lansering i ryggen och vi har den allmänna ökning vi sett senaste åren att tänka på. Så hur förbereder ni er bäst inför året vi har framför oss?
41% handlar mer på nätet sedan Coronas intåg i vardagen, något vi kan läsa i E-barometern.
Fatta smartare beslut med hjälp av datan ni har
Många e-handlare tror de har full koll på vad som funkar i sin egen bransch och vad kunderna förväntar sig men de har oftare fel än rätt i den tanken.
Med största sannolikhet använder ni i dag ett statistikverktyg, så som Google Analytics.
Det är viktigt att använda statistiken och datan ni har från förra året på rätt sätt för att fatta smarta beslut och att inte bara gå på känsla.
Börja med att gå igenom och analysera datan från 2020 ordentligt och se var ni kan göra förbättringar. Skriv ner långsiktiga mål där ni kan implementera förbättringarna successivt och lär er tänka datadrivet i stället för att gå på känslor. Läs mer om hur ni kan börja analysera er statistik här.
Automatisera det som tar tid
Hanterar ni fortfarande ordrar, produkter och lagersaldon manuellt? Lägger ni upp produkter en och en i er plattform och synkar lagersaldon mot ert affärssystem för hand?
Integrera era system i stället. Få alla att prata med varandra så kommer ni ha mycket tid över till det ni bör fokusera på – försäljning.
En integration är en väl värd investering. Läs mer om att Automatisera ert arbete här.
Ta vara på era kunder
Era kunder är det enda ni har. Kunder är ert värde och de som ger er lön.
Ta er tid att lära känna era kunder. Anpassa kampanjer, erbjudanden och er marknadsföring efter er målgrupp och glöm inte att kommunicera med kunden kontinuerligt. Använder ni er inte av e-postmarknadsföring i dag måste ni börja nu. Använder ni er inte av “abandoned cart” (övergiven varukorg), börja nu.
Är era e-postutskick statiska där alla kunder får samma innehåll? Börja bygga automatiserade och personifierade utskick redan nu och framför allt, se till att er support är av världsklass.
Marknadsför rätt
Det handlar inte bara om er marknadsföringsbudget. Det handlar lika mycket, om inte ännu mer om er marknadsföringsstrategi. Är era annonser anpassade efter er målgrupp? Går budskapen fram? Finns er målgrupp på sociala medier eller på Google (Ads)? Ta er tid att optimera er marknadsföring så kommer ni både spara pengar och sälja mer.
Bonustips: Säljer ni direkt till konsument? Se till att finnas med på Prisjakt och Pricerunner direkt. Kontakta oss om ni behöver hjälp.
Vi på andEverywhere hjälper er springa ikapp era kollegor.
Kontakta oss om ni behöver hjälp med att öka er försäljning online.