10 år senare måste vi fortfarande motivera mobilanpassningar
För drygt tio år sedan blev konceptet “Responsive design” vida känt och alla skulle mobilanpassa sina webbplatser.
Besökarstatistik skvallrade oftast redan på den tiden om hur viktigt det var, där en majoritet faktiskt surfade
främst från sin smartphone eller surfplatta.
I dag har vi en stor majoritet som föredrar mobila enheter framför laptop eller skrivbordsdator (“desktop”). Ändå väljer de allra fortfarande flesta att lägga krut på desktop-versionen. Det är att arbeta i fel ände.
Argumentet brukar låta “men våra kunder surfar inte från mobiler”.
Problemet med det argumentet är att det – när man tar fram siffror – alltid har varit fel.
Visst kan det finnas undantag, men i samtliga fall vi kollat på genom åren har mobilen alltid trumfat.
Beslut bör tas av statistik och erfarenhet, inte känslor.
Därför måste ni se till att ha en bra, optimerad mobilversion:
1. Google belönar mobilen sedan 2018
Google bestämde sig tidigt, men officiellt först 2018 att först indexera den mobila sidan innan de tittar på din desktop-version. Det innebär även att du rankar bättre och Google kan varna om webbplatsen enligt dom inte når upp till deras standard.
2. Dina besökare förväntar sig mobilanpassning
Som sagt tidigare i inlägget, så använder med allra största sannolikhet de flesta av dina besökare sin mobiltelefon eller surfplatta när de besöker din webbplats. Är den då inte designad och optimerad för detta tröttnar dom och väljer en annan – mer lättanvänd – konkurrent.
3. Responsiv design fungerar överallt
En responsiv design, i stället för en separat mobilversion är precis som det låter (om den är välgjord). Den är helt responsiv och anpassar sig efter skärmstorleken. Detta innebär att din sida kommer fungera lika bra i alla smartphones och surfplattor oavsett storlek.
Vi på andEverywhere hjälper er mobilanpassa er webbplats.
Kontakta oss om ni behöver hjälp med att öka er försäljning online.