Vi listar tio verktyg ni måste börja använda i dag – om ni inte redan gör det.
Det finns hundratals, kanske tusentals verktyg som alla konkurrerar om att ge er som webbplatsägare eller e-handlare det bästa verktyget för ert ändamål. Många är fantastiska, många är lite sämre – samtidigt skulle ingen ha varken råd eller tid att använda allt som finns där ute. Vi har arbetat väldigt länge med webb och nedan listar vi några av de bästa verktygen vi använder.
Google Analytics
Google Analytics är världens mest använda statistikverktyg för webbplatser och e-butiker. I Analytics får ni tillgång till all information om era besökare, hur de interagerar på er webbplats, hur de hittat dit, vilka sidor som är mest populära och mycket mycket mer. Med största sannolikhet använder ni redan Google Analytics i dag, men använder ni det på rätt sätt?
Glöm inte att implementera konverteringsspårning – En funktion som är superviktig att aktivera. Ni kan segmentera era besökare utefter geografi, demografi, teknik och förvärv mot er försäljning vilket sedan ligger till grund för hur ni konstant bör utveckla er verksamhet. Detta gäller inte bara e-handlare. En vanlig webbplats har också mål och konverteringar.
Google Search Console
Google Search Console är ett verktyg som gör det lätt att hålla koll på er webbplats status.
Det används främst av två skäl; SEO (sökmotoroptimering) och webbplatshälsa. För SEO gör Search Console det lätt indexera era sidor och sidkartor för Googles sökmotor, se vilka sökord som driver trafik, se vilka sidor Google blockerar och mycket mer. Search Console har också koll på er webbplats status, eller hälsostatus. Den talar om för er om webbplatsen blivit blockerad på grund av eventuella intrång, skadlig kod – etcetera.
Hotjar
Hotjar är ett fantastiskt verktyg som hjälper er se hur era besökare använder er webbplats. Ni ser heatmaps, det vill säga var kunden klickar och rör sig, ni ser beteendemönster och ni kan spela in exakt hur era besökare för sig. Ett måste för konverteringsoptimering.
Prisjakt
Säljer ni fysiska produkter till privatpersoner ska ni finnas med på Prisjakt. Vi hjälper gärna till.
Men i den här artikeln syftar vi på att använda det som ett verktyg.
Prisjakt hade en grym funktion på sin tidigare webbplats för att hålla koll på er prissättning i jämförelse med era konkurrenter. Som tur är finns den kvar på den här länken: https://classic.prisjakt.nu/fight.php
Ahrefs
Ett verktyg för er som jobbar med SEO. Här finns allt ni behöver för att hålla koll på ert läge, era placeringar, era inlänkar och vad era konkurrenter rankar bäst på. Kolla in Ahrefs här.
Wincher
Wincher är ett enklare verktyg för att hålla koll på sina placeringar i Googles sökresultat. Ni får snabba överskådliga rapporter, koll på era konkurrenter och mail varje gång ni klättrat eller förlorat platser.
Builtwith
Är ni nyfikna på vilken plattform och tekniker en konkurrent använder? På Builtwith skriver ni in en URL och får fram all teknisk information ni behöver veta.
BrowserStack
Många glömmer bort det här, men som webbutvecklare är det ett måste men det kan även vara av stor vikt för er som e-handlare eller webbplatsägare att använda också. I BrowsterStack kan ni se exakt hur er webbplats ser ut i alla enheter, skärmstorlekar och operativsystem ni kan tänka er. Tänk mer än bara iPhone och er PC-laptop – verkligheten är mer spridd än så. Er upplevelse måste vara bra överallt, för alla.
Sucuri Site Check
Misstänker ni att ni blivit hackade eller fått in infekterad kod på er webbplats? Sucuri scannar av sidan och talar om för er vad som behöver åtgärdas.
Google PageSpeed Insights
Ett mycket bra verktyg som håller koll på er prestanda. Prestanda är inte bara av stor vikt för era besökares upplevelse, det är även en punkt som Google lägger stor vikt vid när de ska presentera sökresultat för de som letar efter er. Med PageSpeed Insights kan ni separera mellan desktop- och mobiltelefoner och få fram information om vad exakt ni kan förbättra för att optimera er prestanda.
Vi på andEverywhere hjälper er med allt kring e-handel och webb
Kontakta oss och diskutera hur vi kan hjälpa er