Vad ska man tänka på när man vill starta e-handel?

Funderar du på att börja sälja online?

Starta e-handel

Det finns många saker att tänka på när man vill starta e-handel. Jämfört med en fysisk butik finns det dock många fördelar som exempelvis låga startkostnader. Eftersom du inte behöver betala för lokaler, butiksinredning etc. kan du ganska billigt testa din affärsidé. Du har också möjlighet att nå en större publik än vad du kan göra med en fysisk butik, eftersom du inte är begränsad av geografiska områden.

Lästips! Se även Att tänka på när ni startar e-handel, 10 vanliga misstag e-handlare gör, 10 verktyg för dig som driver digital handel och Google Ads eller SEO?

Det är idag ganska enkel att starta upp och att komma igång med en e-handel. Utbudet av plattformar och verktyg som gör det lätt att skapa en professionell hemsida och webbshop och hantera försäljning, betalningar och fraktlösningar är många. Det man bör tänka till kring när det gäller att välja en teknisk lösning är bland annat hur skalbar den är i takt med att du växer, licenskostnader för drift och underhåll och hur enkelt det är för dig att uppdatera och göra ändringar eller om du behöver utvecklare till hjälp. Gör ordentligt med research och träffa flera leverantörer för att bilda dig en uppfattning om dina alternativ och möjligheter. 

Tänka igenom följande punkter innan du startar:

  • Identifiera din målgrupp och välj en specifik niche: Det är viktigt att du har en tydlig bild av vem du vill rikta din e-handel till, så att du kan anpassa dina produkter och marknadsföringsstrategier.
  • Välj en bra e-handelsplattform: Det finns många olika e-handelsplattformar att välja mellan, så det är viktigt att du väljer en som passar dina behov. Tänk på funktioner som pris, enkelhet att använda, skalbarhet och integrationsmöjligheter. Vi rekommenderar WooCommerce.
  • Skapa en professionell webbshop: Din e-handel är det första som många av dina kunder kommer att se, så det är viktigt att den är professionellt utformad och enkel att navigera.
  • Skapa en marknadsföringsplan: Du måste ha en plan för hur du tänker att marknadsföra din e-handel och nå ut till dina kunder. Tänk på strategier som sökmotoroptimering, sociala medier, e-postmarknadsföring och annonsering.
  • Fokusera på kundservice: Bra kundservice är A och O i din e-handel. Se till att du har en lättillgänglig och hjälpsam kundtjänst, och hantera eventuella klagomål och problem snabbt och professionellt. 
  • Skapa en lönsam affärsmodell: Tänk igenom hur du tänker tjäna pengar genom din e-handel. Ska du sälja produkter eller tjänster? Hur ska du hantera frakt och betalningar? Det är viktigt att du har en lönsam affärsmodell för att kunna göra din e-handel framgångsrik.
  • Med en e-handel kan du ha öppet dygnet runt: Dina kunder kan handla när som helst på dygnet, vilket ger dig möjlighet att tjäna pengar även när du inte är på plats. Det ställer dock höga krav på dig att du levererar en bra användarupplevelse för kunden. Du har små möjligheter att ge support och råd kring produkter eller hjälpa kunden om de stöter på problem. Se till att du ger dina kunder bra användarupplevelse i sin köpresa, då kommer de att komma tillbaka till dig. 

Med en e-handel har du oändliga möjlighet att samla in och spåra och analysera din data. Du kan spåra och analysera data kring hur dina kunder beter sig. Vad de gillar och inte gillar, om de är nya eller återkommande kunder, varifrån de kommer och hur din marknadsföring fungerar. På så sätt kan du få en bättre förståelse för hur din verksamhet presterar och vad som fungerar bäst. 

Missa inte chansen till att testa olika strategier för din e-handel. Du kan testa allt ifrån olika design på specifika sidor till köpresor och hur man upplever produkter och information. Skapa olika strategier och se vad som fungerar bäst för din verksamhet.

Glöm inte bort att tänka på:

  • Dataintrång: din e-handel kommer att samla in och hantera personlig information från dina kunder. Det är viktigt att du har tänkt till kring din säkerhet och skyddar dig mot dataintrång.
  • Betalningssäkerhet: För att ge ett seriöst intryck och för att dina besökare verkligen skall våga genomföra ett köp i din e-handel är det viktigt att du använder säkra betalningsmetoder och att du hanterar kundens betalningsuppgifter på ett säkert sätt. Det är ditt ansvar att förhindra bedrägeri och skapa förtroende hos dina besökare. 
  • Regler och lagar: Håll dig uppdaterad om vilka regler och lagar som du måste följa när du bedriver e-handel. Det är viktigt att du förstår vad som gäller för din verksamhet kring alltifrån GDPR till leveranstider och returrätt.

Genom att ha en bra plan och ha tänkt till kring ovanstående punkter finns det stora möjligheter att skapa en lönsam verksamhet för dig som är intresserad av att starta e-handel. Gå med i grupper på Facebook och andra communitys för att bolla och lyssna på erfarenheter från andra e-handlare som redan påbörjat eller gjort sin resa. 

Var heller inte rädd för att ta hjälp!

Vi på andEverywhere hjälper er lyckas online!

ELISABETH MATZÉN BECKERT, @andEverywhere