Öka försäljningen med en användarvänlig hemsida

Genom att fokusera på en bra användarupplevelse, kundlojalitet och mobilanpassning kan företag skapa en konkurrensfördel och driva försäljningen framåt.

Designer planerar användarvänlighet och UX

I dagens konkurrenskraftiga e-handelsbransch är det avgörande att ha en väloptimerad och funktionell hemsida för att uppfylla kundens förväntningar. För att uppnå kundlojalitet bör hemsidan vara användarvänlig och mobilanpassad så att kunden enkelt kan navigera och hitta det kunden söker efter.

Efter ett turbulent år, 2022, för både e-handelsföretag och konsumenter är det därför extra viktigt för e-handelsföretag att ligga i framkant med hjälp av en användarvänlig hemsida som bemöter kundens förväntningar.

Vad är en användarvänlig hemsida? 

Mobilanpassad hemsida

En mobilanpassad hemsida är avgörande för en lyckad e-handel. Allt fler konsumenter söker efter information och handlar på nätet via mobilen. De är till och med en stor majoritet av alla användare som föredrar mobilen i dag. Det är därför viktigt att hemsidan är responsiv och är anpassad efter olika enheter. En mobilanpassad hemsida möter kundens behov och ger dessutom en bättre användarupplevelse vilket ökar chanserna till att kunden stannar kvar och genomför köp. 

Tillgänglighet

Tillgänglighet är viktigt för användarvänligheten på en hemsida eftersom det inkluderar personer med till exempel synproblem eller personer som har svårt att använda en datormus eller tangentbord med flera. Med hjälp av alternativa texter på bilder som beskriver bildinnehåll och förtydligar bildens budskap gör det möjligt att alla kan ta del av informationen och använda hemsidan. En annan viktigt funktion är att användaren har möjlighet att få texten uppläst och kunna justera textstorlek vid behov. Det finns hundratals punkter att gå igenom på den här fronten som man kan läsa mer om här: webbriktlinjer.se

Lättnavigerad  

En användarvänlig hemsida ska vara lättnavigerad, menyn ska vara överskådlig med ett begränsat antal menyval med undersidor. Hemsidan, eller webbutiken behöver ha en enkel och tydlig köpprocess som skapar en smidig och effektiv köpupplevelse för kunden. För att öka användarvänligheten är det viktigt att besökaren snabbt och enkelt hittar det de söker efter på hemsidan, en tydlig sökfunktion underlättar detta för användarna.  

Hastighet och prestanda 

Hastighet och prestanda är en viktig faktor för att ge en bättre användarupplevelse. Om hemsidan tar för lång tid att ladda kan det leda till att besökaren lämnar sidan. Genom att se till att din hemsida är snabb och har bra prestanda kan det vara avgörande att behålla nöjda kunder och öka chansen att det återkommer till hemsidan.

För att uppnå detta är det viktigt att se till att hemsidan är korrekt uppbygg och att ditt webbhotell är snabbt. Komprimera även bilder, videos och tunga filer som att öka hastigheten på sidan.

Enhetlig design

Enhetlig design på hemsidan och andra plattform hjälper användaren att känna igen sig och det ger en professionell och tillförlitlig image för ditt företag. Detta kan leda till att användare stannar kvar längre på hemsidan och får en positiv uppfattning om varumärket. Därför är det viktigt att ha en konsekvent design på hemsidan och andra plattformar. 

Strukturerat innehåll

En välstrukturerad hemsida som tar hänsyn till läsbarhet med beskrivande rubriker, underrubriker och uppdelade texter gör det enkelt för besökaren att ta till sig informationen på hemsidan. Läsbarhet uppnås också genom att använd lämpliga färger på hemsidan och färgkontraster mellan text och bakgrund. En attraktiv hemsida med relevant och intressant innehåll är A och O för att engagera besökare. 

Erbjud fler valmöjligheter

Ett annat sätt att bemöta kundens förväntningar är att erbjuda flera olika leveransalternativ och betalningsalternativ vilket ger konsumenten möjlighet att välja det alternativ som passar bäst för dem för att ta ett köpbeslut.

Vi hjälper er med: 

  • Bygga en användarvänlig hemsida
  • Sökmotoroptimering
  • Försäljning online 
  • Teknisk support

LISA KARNERFORS, @andEverywhere