Då var det dags att se över er e-handel, hemsida eller app för att uppfylla kraven för Tillgänglighetsdirektivet 2025.

Den 28 juni 2025 börjar en ny svensk lag gälla – baserad på EU:s tillgänglighetsdirektiv (European Accessibility Act).
Många som använder internet har någon slags funktionsnedsättning. Det kan till exempel handla om kognitiva svårigheter till synnedsättning. Tillgänglighetsdirektivet ämnar att uppdatera webben så att även dessa personer kan använda er tjänst lika bra som alla andra. Det handlar till exempel om att webbplatsen ska ha stöd för skärmläsare, navigering via tangentbord, korrekt och semantisk uppbyggnad av koden, kontraster i färger med mera.
Tidigare har detta gällt framför allt offentliga aktörer, kommuner med mera – men börjar nu även gälla privata företag. Det här gäller alltså även er som driver e-handel, erbjuder digitala tjänster eller har en app. Många företag kommer behöva uppdatera sina webbplatser, system och sättet de kommunicerar med kunder på.
Så hur vet ni om detta gäller ert företag?
Jo om ni till exempel har en e-handel, om ni jobbar inom bank- och betallösningar, transport (bokning och betalning av resor), eller säljer e-böcker & streamingtjänster.
Ni kan vara undantagna.
Företag med färre än 10 anställda och mindre än 2 miljoner euro i omsättning kan vara undantagna – men de flesta bör ta det här på allvar.
Vad krävs då?
För att uppfylla direktivet behöver ni följa WCAG 2.1 – en internationell standard för digital tillgänglighet. Den handlar kort sagt om att alla ska kunna använda era tjänster, oavsett förmåga eller teknik. Principerna i WCAG 2.1 lyder:
- Perceivable – innehåll ska kunna uppfattas (t.ex. alt-texter på bilder, undertexter för videos).
- Operable – tjänsten går att använda även utan mus.
- Understandable – tydligt och förutsägbart.
- Robust – funkar med olika hjälpmedel, som skärmläsare.
Ni behöver uppnå nivå AA, vilket är standardnivån enligt lagen.
Vad innebär detta för er?
- Uppdatera er webbplats så att den är tillgänglig enligt WCAG 2.1
- Säkerställ att kundtjänst är tillgänglig via fler kanaler än bara formulär.
- Informera användarna om hur tillgänglig er tjänst är – det ska vara dokumenterat.
- Testa med hjälpmedel som skärmläsare – det är det enda sättet att veta vad som fungerar.
- Sätt upp en plan för löpande förbättringar – det här är inte något ni gör en gång och sen är klar.
För nya produkter gäller lagen direkt från 28 juni 2025. Befintliga tjänster måste vara åtgärdade senast 2030. Missar ni detta riskerar ni allt från böter på mångmiljonbelopp till att er tjänst stoppas helt i EU.
Så förbereder ni er
Gör en nulägesanalys – vad funkar, vad funkar inte?
Utbilda teamet – eller ta in hjälp från någon som har koll.
Uppdatera det tekniska – jobba med utvecklare/designers som vet vad de gör.
Testa med skärmläsare och andra verktyg
Tänk långsiktigt – tillgänglighet är ett pågående arbete, inte ett engångsprojekt.
Vi hjälper er såklart att bygga er webb så den uppfyller kraven!
Tillgänglighet = fler kunder
Det här är inte bara ett krav – det är också en möjlighet. Tillgängliga tjänster gör att fler kan använda det ni erbjuder. Det stärker ditt varumärke, förbättrar användarupplevelsen och kan ge er ett försprång mot konkurrenterna.
Har ni frågor om hur ni ska komma igång? Vi hjälper gärna till – oavsett om ni vill ha rådgivning, analys eller konkreta förbättringar. Hör av er!
STEFAN WIKANDER, @andEverywhere