För att lyckas bäst med Black Friday bör ni börja planera i tid, det gör nämligen era konkurrenter.
Årets stora event för e-handlare och dess kunder kallas Black Friday. Black Friday är en amerikansk tradition och infaller första fredagen efter Thanksgiving som firas den fjärde torsdagen i november varje år. I år infaller Black Friday den 27 november.
I många år har Black Friday varit den dag på året när butiker går ut med specialerbjudanden, reor och utförsäljningar.
Traditionen har på senare år spridit sig till nätet och globalt. I Sverige ser tusentals kunder fram emot rean där de förväntar sig göra bra klipp.
För er som e-handlare kan detta vara årets viktigaste dag; ni har en chans att marknadsföra era produkter, tömma lagret på utgående produkter och bygga ert varumärke. Därför är det också viktigt att börja planera och jobba för detta i god tid.
Vi har tidigare skrivit om Amazons intåg på svenska marknaden där vi gav några tips inför Black Friday, men vi kör på med några fler.
Börja planera i tid
Se till att i god tid ta fram en plan på hur ni vill marknadsföra er rea. Låt kunderna veta långt i förväg att ni planerar en Black Friday-rea genom att till exempel skapa en landningssida med information och ett formulär där ni kan fånga upp e-postadresser. E-postadresserna kan ni sedan använda för att skicka ut erbjudanden i förväg, tipsa om produkter som kommer att finnas till försäljning samt meddela när rean har startat.
Se även till att planera vilka produkter ni vill sälja, vilket pris ni ska sätta på dessa samt se till att ert lager håller.
Marknadsför landningssidan via sociala medier och Google Ads. Redan nu vill ni att era kunder får nys om era aktiviteter när de scrollar igenom Instagram, söker efter höstjackan eller kollar stories på Snapchat.
På landningssidan kan ni även ha med en nedräknare till när ni switchar över.
Se över prestandan
Det är inte ovanligt att webbutikerna kraschar när det kommer ett stort tryck på en och samma gång. Det händer även de största e-handelsjättarna och därför är det väldigt viktigt att ni ser till att er server klarar trycket. Ta kontakt med er hostingleverantör (webbhotell eller om ni har egen server) eller servertekniker och diskutera frågan. Räkna med att ni kommer få många gånger fler besök än normalt, varav många av dessa kommer in samtidigt. Går sidan ner när kunden försöker handla missar ni konverteringar.
Se till att er e-handel levererar
Kom ihåg att er e-handel måste vara mobilanpassad – både för mobiltelefoner och surfplattor. En större majoritet av all trafik på nätet kommer i dag från mobila enheter och kollar ni i er statistik kommer ni förmodligen se samma siffror. Se även till att e-handeln är fri från buggar, lätt att handla på och inte förvirrar kunden på något sätt gällande betallösningar, villkor och fraktalternativ.
Förtydliga Black Friday genom er design
Få er e-handel att skrika Black Friday genom att ändra era färger, er logotyp och startsida. På startsidan vill ni länka till erbjudanden, produkter ni vill sälja ut och era vanliga produktkategorier. På Black Friday behöver ni inte promota information om ert företag, ert miljötänk eller er senaste anställda. Allt till salu ska vara lätt att nå för besökaren.
Förbered kundtjänst för ökat tryck
Med rätt marknadsföring kommer ni mångadubbla antalet besök ni får mot en vanlig dag. Detta sätter krav på er kundtjänstpersonal. Se till att planera i god tid hur detta ska hanteras för att ge kunden en så bra upplevelse som möjligt.
Cyber Monday och Black Friday (Weekend)?
Många e-handlare väljer att köra sitt erbjudande hela helgen för att på måndagen slå över till Cyber Monday. Cyber Monday infaller alltså måndagen efter Black Friday och begreppet togs fram för att uppmuntra kunder att handla online.
I Sverige väljer många e-handlare att köra vidare sin rea under Cyber Monday och ovan tips gäller även här. Dock kanske ni vill se över designen och i stället göra en ljusare variant av det ni hade på fredagen, för att på tisdagen återgå till det normala.
Många väljer också att köra vidare på konceptet hela storhelgen, dvs fredag (Black Friday), lördag, söndag (Black Weekend) och måndag (Cyber Monday). Om ni vill göra detta är så klart helt upp till er men många av era kunder kommer att förvänta sig det. Däremot kan man ha olika erbjudanden varje dag.
Några fler tips:
- Se till att er e-handel ställs om till Black Friday klockan 0:00 och inte senare
- Byt ut era erbjudanden under dagen. Till exempel skulle ni kunna ha nya erbjudanden varje timme. Detta får era besökare att återkomma under hela dagen för att ta del av vad ni erbjuder
- Erbjud fri frakt och fria returer
- Använder ni Klarna Checkout? Klarna brukar på hösten och i samband med Black Friday erbjuda sina kunder att betala senare (t ex i Mars). Om detta erbjuds – lyft detta tydligt i webbutiken
- Dela ut rabattkoder till de som i förväg anmält sin e-postadress på landningssidan
- Analysera noggrannt er trafik och försäljning. Det har ni nytta av vid senare kampanjer, till exempel till julhandeln. Behöver ni hjälp med att integrera Google Analytics e-handelsspårning? Kontakta oss
- Kommunicera med era leverantörer för att säkerställa att de kan leverera enligt era önskemål
Vi har många års erfarenhet av Black Friday online.
Kontakta oss om ni behöver hjälp med att lyckas på Black Friday.